A personal blog by our community manager Tove, for English scroll down.

 

ZONDER SCHULDGEVOEL DE LOCK DOWN DOOR

Maandag, 08.15. Na het aanzetten van de wasmachine, hijs ik mezelf nog even snel in een comfortabele ‘toonbare’ outfit, of in ieder geval iets dat niet lijkt op een pyjama. Ik zet een kop koffie, doe mijn computer aan en open mijn mailbox. Wat een lekkere start van de werkweek! Halverwege de tweede mail hangt alleen mijn zoontje van 2 al aan mijn been met de twee woorden: BUITEN Mama! Ik zet snel een ander filmpje aan op de iPad in de hoop dat hij is afgeleid en ik nog even kan doorwerken. Het doorwerken resulteert in het pappen en nathouden van zoonlief en een dikke stressader op mijn voorhoofd omdat ik niet aan werken toekom en me dus binnen een half uur een slechte moeder EN een slechte werknemer voel. Tijd om hier iets aan te gaan doen, zodat ik ook in deze lock down tijden kan genieten van werk OF kan ontspannen. Beiden zonder schuldgevoel.

Ik hoor het mezelf vaak zeggen, doe hetgeen wat je doet met aandacht. Het is makkelijker gezegd dan gedaan want ook ik lijk het de afgelopen periode vaak zelf te zijn vergeten. Bijvoorbeeld toen ik een paar weken geleden in mijn ‘pauze’ op straat bellen aan het blazen was. Supermooi weer en een heleboel zeepbellen! Zoontje blij, mama blij. Toen ik werd gebeld door een collega die vroeg; ‘bel ik gelegen?’, zei ik ‘ja natuurlijk!’ waarop wij gezellig in gesprek raakten. Ik had het natuurlijk kunnen weten, maar binnen een minuut of 10 was de bellenblaas leeggegooid, rende mijn zoontje stampend en boos de straat over en had ik het hele gesprek net niet de aandacht voor de docent die zij verdiende. Eindstand; frustratie en schuldgevoel ten top.

Schuldig voelen en perfectionisme

Veel meer mensen hebben in deze tijd moeite om zich niet schuldig te voelen omdat ze niet EN de perfecte ouder EN de perfecte werknemer kunnen zijn tegelijkertijd. Zeker met het combineren van kinderen thuis, schoolwerk, een baan en ambities is het gewoon onmogelijk om alles tegelijk perfect te doen. Onmogelijk, en vooral ook niet zo mindful. Dus hoe kunnen we nou zorgen dat we gaan genieten van deze gekke tijd? Want hoe lekker is het dat je nu meer dan ooit je tijd zelf in kunt delen? Hoe fijn is het dat je in je pyjama kan werken? Hoe maken we het zo leuk mogelijk en zo mindful mogelijk?

  • Verdeel je tijd in werktijd en privé tijd en probeer je eraan te houden.
  • Doe een paar simpele ademhalingsoefeningen als je voelt dat je gefrustreerd bent.
  • Als je niet werkt; leg je telefoon weg.
  • Durf nee te zeggen. Tegen je partner, je kind, je collega. Je hebt zelf de regie in handen.
  • Zorg goed voor jezelf. Niet alleen voor anderen. Dus neem de tijd om bijvoorbeeld lekker te lunchen en neem niet genoeg met dat hele pak koekjes (hallo schuldgevoel! ;-) )

Zo simpel is het. Het is geen hogere wiskunde. We kunnen misschien niet alles tegelijk perfect doen, maar door je tijd duidelijk in te delen zorg je ervoor dat je meer kunt genieten van dat wat je wel kunt doen op dat moment. En is voldoening niet veel belangrijker dan perfectie? ;-)

 

Heel veel liefs en hopelijk tot snel!

Tove

——————————————–

A GUILT FREE LOCKDOWN LIFE

Monday, 08.15. After doing the laundry, I get dressed with some comfy clothes. Comfy clothes that aren’t my pajamas.. I make myself a nice cup of coffee, start my laptop and open my email. What a great start of this workweek!

However then, while reading the second email, my 2-year-old son already starts pulling my leg while saying; Mama, outside! As fast as I can I play another movie on the Ipad, hoping that it’ll keep him busy so that I can get some work done. A strategy that results in me getting no work done and the appearance of a throbbing vain on my forehead. I’m left stressed and frustrated.
Within 30 minutes I feel guilty for being a bad mother and a bad employee.

Time to do something about this, so I can either start to enjoy working or relaxing. Both without feeling guilty!

I hear myself saying so often; “Do whatever you do, with attention and awareness.”
It’s way more easily said than done. More so, I seemed to have forgotten how to do this myself, over the past several weeks. When I was outside blowing bubbles with my son during my ‘break’, for example. The weather was beautiful and there were a lot of big bubbles. Son happy, mama happy, right?
I received a phone call from a colleague who first asked ‘is this a good time?’ ‘Of course’ I said and we went on with the call. I should have known better.
After just 10 minutes the soap was all over the pavement. My son took of moody and ran across the street. I am left feeling guilty and frustrated for not being able to have enough focus or attention, for either my colleague or my son.

Feelings of guilt and perfectionism

I’m sure that a lot of us feel guilty these days for not being able to be the perfect parent AND perfect employee. Especially when combining kids at home, homework, a job and managing your ambitions. It simply seems impossible to do all these things perfectly. Impossible as well as not too mindful.
So how can we make sure that we start to enjoy these crazy times a bit more? I mean, how awesome is it to be able to divide your own time a bit more? How nice is it to be able to work in your pajamas? How can we enjoy these times as much as possible, while being mindful?

Here are a few tips;

  • Divide your time between work and private time. Try to stick to it.
  • Do some easy breathe exercises when you start to feel frustrated / overwhelmed.
  • When you aren’t working, put away your phone.
  • Dare to say no. To your partner, to you kid, to your colleague. You are the director.
  • Take good care of yourself, not only others. So take the time to make yourself a proper lunch, instead of eating the whole pack of cookies. (hi there guilt! ;-))

As simple as that. It isn’t rocket science.

We can’t do everything perfectly, all at the same time. By dividing and assigning your time clearly, you’ll be able to enjoy the things you can do…and isn’t satisfaction way more important than perfectionism?