Gisteren las ik het in de krant: November is de meest nutteloze maand van het jaar. Het is koud, grijs, je vrije dagen zijn op….er staan heeeeel veel files. Kortom: echt een nutteloze maand.

Het is makkelijk om je zo te voelen…want laten we eerlijk zijn, wanneer het zo koud en grijs is het af en toe heerlijk om je in zelfmedelijden te laten verzwelgen. Lekker klagen, zuchten en steunen. Maar eeeeh: helpt dat eigenlijk wel?

Daarom hebben wij een uitdaging voor je. Maak van NOvember MOOIvember.

Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde is de winter de ideale periode om naar binnen te keren. Om te rusten. Om te reflecteren.  En dat is precies wat wij gaan doen! Met een speciale Yin sequence en een speciale meditatie!

Weg met de moeheid. En het geklaag. We gaan aan de slag met onze Yin Sequence. Reserveer ongeveer 20 minuten. Ik zelf vind het fijn om dit in de avond te doen, maar kies vooral zelf!

 

Yin Sequence

 

Wat doen we bij een winter Yin Yoga sequence?

Terwijl we in verschillende vormen en houdingen blijven liggen, zetten we druk op specifieke meridianen (energiekanalen) in het lichaam. Verschillende meridianen tasten bepaalde organen van het lichaam aan, gerelateerd aan de traditionele Chinese geneeskunde.

De organen die geassocieerd worden met het winterseizoen zijn de nieren en de urineblaas. Van de nieren wordt gezegd dat ze verband houden met ons gevoel van vitaliteit, en omdat we ervoor willen zorgen dat jij, ondanks alle grijsheid in november toch genoeg energie hebt om te genieten!

 

 

Reclined Butterfly

Blijf zo’n 3-5 minuten in deze houding liggen. Ontspan je onderrug, binnenkant van je benen. Sluit je ogen en adem diep in en uit richting je onderbuik. Ondersteun je lichaam eventueel met kussens en dekens om echt comfortabel te liggen.

 

 

Sphinx

Deze houding opent de voorkant van je lichaam en zorgt tegelijkertijd voor compressie in de onderrug zodat je je nieren en je urineblaas meridiaan stimuleert. Wanneer de druk te veel wordt, span dan je billen lichtjes aan. Probeer je schouders te ontspannen en sluit wederom je ogen.

3-5 minuten

 

 

Full forward fold

De voorwaartse buiging is een van de meest belangrijke houdingen. Het strekt de benen en de gehele wervelkolom uit. De houding stimuleert de meridiaan van de blaas die langs de achterkant van je lichaam en de achterkant van je benen stroomt.

 

Ga zitten met beide benen uitgestrekt voor je, spreid je benen zo wijd mogelijk.

Laat je kin op je borst vallen, zodat de spieren en ligamenten aan de basis van de schedel uitgerekt worden.

Leun naar voren. Houd je benen recht, maar werk niet te hard, een lichte knik in de knieën is prima, zolang je de rek nog voelt.

Ontspan de spieren van de benen en de wervelkolom en voel de strekking door de benen, heupen en de wervelkolom.

 

Houd 3-5 minuten vast.

 

 

 

Reclined Twist

Deze pose helpt al je organen. Ze zachtjes worden gemasseerd door de draaiende beweging. Het stimuleert de nieren en blaasmeridiaan.

 

Ga op je rug liggen, knuffel je rechterknie in de borst en houd je linkerbeen recht.

Laat je rechterknie naar de grond zakken naar links, terwijl je de rechterzijde van je bovenrug en schouder naar de grond beweegt.

Als je schouder niet op de grond rust, plaats dan een klein kussen / een gevouwen deken onder de schouder. Als je knie niet op de grond rust, gebruik dan een opgevouwen deken of steun om het gewicht te dragen.

 

Laat je armen op de grond naast je rusten. Blijf 3-5 minuten in de houding.

 

Savasana

Ga op je rug liggen, voeten op heupbreedte van elkaar, tenen vallen naar de zijkanten, armen langs je zij, handen naar boven of iets naar binnen gericht. Beweeg je hoofd zachtjes heen en weer, laat de nek los en zoek het gewicht op je achterhoofd. Ontspan door diep in en uit te ademen. Blijf hier zolang je wil!

 

Onze speciale wintermeditatie

De winter is het perfecte moment om te reflecteren. Om dankbaar te zijn. Om trots te zijn op alles wat je dit jaar hebt gedaan. Vaak zijn we alweer bezig met nieuwe plannen. Of zijn we zo in beslag genomen met alles wat er niet is. Of voelen we ons eenzaam en verdrietig. Deze meditatie helpt je om even stil te staan & om dankbaar te zijn.

Winter meditatie

  1. Zit rechtop in een comfortabele, stabiele positie waarin je je zich volledig ondersteund voelt en je rug, nek en hoofd recht zijn. Of ga op je rug liggen op een comfortabele plek, met wat steun onder je knieën. Zorg dat je warm genoeg bent. Misschien wil je een trui of een deken omslaan als de kamer koud is. Maak strakke kleding los zodat je comfortabel kunt ademen.
  2. Sluit zachtjes je ogen.
  3. Neem een ​​langzame, diepe ademhaling om jezelf naar het huidige moment te brengen en te beginnen met het proces van vrediger en gecentreerd voelen. Adem in richting de buik zodat deze uitzet terwijl je inademt en kleiner wordt naarmate je uitademt.
  4. Neem nu een minuut of twee de tijd om jouw lichaam te scannen op plaatsen waar je spanning of pijn voelt. Adem jouw warme, met zuurstof gevulde adem naar dat gebied. Terwijl je uitademt, laat je de spanning los.
  5. Scan nu naar zorgen, angst, woede, irritatie, jaloezie of oordeel. Wanneer je deze emoties voelt, adem dan diep in en laat ze met elke uitademing langzaam weg stromen.
  6. Nu we ons body en mind gescand hebben, merk je misschien een beetje ruimer en opener bent. We kunnen nu beginnen om ons te concentreren op de gebeurtenissen, ervaringen, mensen, huisdieren of bezittingen waarvoor we ons dankbaar zijn.
  7. Denk allereerst aan al die prachtige cadeaus die je al hebt: Het cadeau van het leven zelf, het kostbaarste geschenk. Je bent ooit geboren, en dat is al een fantastisch wonder! Je kunt horen, zodat je kunt horen en leren – of het nu gaat om het gezang van een vogel, de tonen van een band of orkest, mooie songs of het geluid van je eigen adem die naar binnen stroomt en wegvloeit. Het geschenk van een hartslag. Stabiel, regelmatig, van moment tot moment, vers, levengevend bloed dat naar al je organen [5 seconden] stroomt.
  8. Denk nu aan alle dingen die we vandaag hebben en die ons leven gemakkelijker en comfortabeler maken We schakelen een schakelaar om en er verschijnt licht. We keren een kraan open en hebben schoon water We hebben een dak om ons droog te houden als het regent, muren om de koude wind buiten te houden en ramen om het licht binnen te laten Er zijn machines die ons voedsel op de juiste temperatuur bewaren en ons helpen het te koken zonder dat we hout hoeven te verzamelen.
  9. Neem nu even de tijd om na te denken over de duizenden mensen die hard hebben gewerkt, sommigen zonder je te kennen, om je leven gemakkelijker of aangenamer te maken. Sommigen planten, groeien en oogsten jouw voedsel. Een team van mensen die de wegen en spoorwegen maken die het gemakkelijker maken om het voedsel te vervoeren. Een ander team dat die voertuigen onderhoudt. En chauffeurs, laders, ontladers. Degenen die de tijd nemen om de winkel, de planken, de verpakking te ontwerpen die het voedsel veilig houdt en jou in staat stellen om te vinden wat je nodig heeft. Posterijen. Iemand die de mail sorteert. Anderen die het afleveren. Degenen die de servers onderhouden, zodat jij jouw e-mail kan ontvangen en verzenden en toegang hebt tot internet. Degenen die operaties en systemen ontwerpen voor het verzamelen, sorteren en verwijderen van afval Degenen die nieuwsverhalen en foto’s verzamelen Iedereen die aan sport doet, kunst of muziek maakt, of toneelstukken of gedichten of films om je te amuseren. En de meeste hiervan zijn mensen die je nog nooit hebt ontmoet of nauwelijks kent.
  10. Denk nu aan de mensen en huisdieren die je kent die je leven verrijken, zij die naar je glimlachen en je aanmoedigen. Die familie, kennissen en collega’s, die vrienden die je ondersteunen wanneer je een schouder of een hand nodig hebt.
  11. Neem even de tijd om na te denken over je eigen redenen om je op dit moment dankbaar te voelen. Er is zoveel om op dit moment om dankbaar voor te zijn. Dankbaarheid vult onze harten en geesten, zelfs op een koude, grijze winterdag.
  12. Blijf nog even rustig zitten of liggen. Geniet van het moment. Voel wat deze meditatie heeft gedaan met jouw lichaam. Met jouw humeur. Met jouw dag.

 

Probeer deze meditatie elke dag te doen! Je zult merken dat dankbaarheid stapelbaar is. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je gaat zien dat het leven prachtig is! Hopelijk is jouw november zo net iets minder grijs! Op naar een MOOIvember!

We zijn erg benieuwd naar jullie mening en ervaringen. Laat het ons hieronder weten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *