Wanneer ik samen met anderen eet, ben ik standaard als laatste klaar. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag waarom ik zo langzaam eet, en heb lang het gevoel gehad dat ik mijn best moest doen om het tempo van anderen bij te houden. Inmiddels heb ik mindful eten ontdekt en geleerd dat het juist belangrijk is om niet te gehaast te eten. Rustig aan doen kan juist veel voordelen hebben.

Wat is mindful eten?

Het principe van mindfulness draait om met je aandacht bij het hier en nu zijn, en bewust te zijn van wat je aan het doen bent. Tijdens yogalessen wordt dit benadrukt door te letten op je ademhaling en bewegingen, maar het is ook heel goed toe te passen in het dagelijks leven. Mindful eten houdt in dat je rustiger en aandachtiger eet en drinkt, en daardoor ook bewuster.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn veel redenen om meer mindful met eten om te gaan, maart dit zijn voor mij een aantal van de belangrijkste:

✓ Meer genieten. Door met je aandacht bij het eten te zijn, kun je er veel meer van genieten dan als je eet zonder er bij stil te staan.

✓ Minder eten. Te veel eten gebeurt vaak onbewust. Vroeger kon ik bijvoorbeeld met een bak chips op de bank zitten, en verbaasd zijn als hij “ineens” leeg was. Mindful eten zorgt er voor dat ik minder snel te veel eet.

✓ Leren over jezelf. Vaak eten mensen niet alleen omdat ze honger hebben, maar ook uit verveling, om met emoties om te gaan, of gewoon omdat het op tafel staat. Door minfdul eten let je ook beter op waarom je eet. Zo ben ik minder vaak gaan eten terwijl ik niet eens echt honger heb.

Proberen?

Wil je het zelf een keer proberen? Hier zijn wat dingen die je kan doen:

✓ Blijf met je aandacht bij je eten. Word je echt bewust van de smaak, textuur en geur van het eten. Dit zorgt er vanzelf voor dat je ook langzamer eet.

✓ Schermen uit. Even snel lunchen achter de computer omdat je het drukt hebt, of TV kijken tijdens het avondeten, zorgen ervoor dat je met je aandacht ergens anders bent. Probeer te eten zonder afleiding.

✓ Neem een pauze. Leg tijdens een maaltijd je vork even neer en stop met eten. Zo geef je jezelf een momentje om te voelen of je nog honger hebt, of misschien wel genoeg hebt gehad. Je voorkomt zo dat je op de automatische piloot door blijft eten.

✓ Sta stil bij de effecten van wat je eet. Je hebt vast wel eens een energiedip ervaren nadat je iets te veel suiker hebt gegeten. Voeding heeft een effect op je lichaam, probeer je hiervan bewust te worden zodat je keuzes kan maken waardoor je je beter voelt.

✓ Verder lezen. Als je het interessant vindt is er op internet enorm veel over mindful eten te vinden. Hier kan je bijvoorbeeld beginnen als je meer wil lezen:
– Mindful Eten
– SoChicken. Mindful Eten: 4 Tips
– The New York Times. Mindful Eating as Food for Thought
Het boek Intuitive Eating van Evelyn Tribole en Elyse Resch

Als laatste wil ik nog zeggen dat mindful eten geen alles-of-niets ding hoeft te zijn. De tips elke keer dat je eet toepassen is misschien niet realistisch, maar ook niet nodig. Het belangrijkste is dat elke keer als je het wel doet, je een stukje bewuster wordt. Sinds ik dit heb geleerd ga ik heel anders met voeding om. Ja, ik eet inderdaad langzaam. Probeer het maar eens!

Auteur: Kayleigh Noordijk, www.thisiskayleigh.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *