De meerderheid van de mensen is rechtshandig. Echter, iemand is nooit volledig links- of rechtshandig. Het is slechts een voorkeur. Ik ben zelf rechtshandig, maar bijvoorbeeld telefoneren, drinken en mijn sokken of schoenen aantrekken doe of begin ik altijd met links. We zijn dus nooit helemaal links- of helemaal rechtshandig. Net zo goed als ik in een eerder blog zei dat iets nooit helemaal Yin of helemaal Yang kan zijn. Zo hebben we allemaal ons “chocolade kantje” een zijde van het lichaam die de voorkeur heeft. Wat is jouw chocolade kantje? Ben jij iemand die het lekkerst voor het laatst bewaard? Of begin je juist bij het lekkerst?

Pak eens een lege ballon. Je hebt die lege ballon in handen en blaast die op. Niet te vol, anders knapt de ballon dadelijk. Knoopje erin en klaar. Houdt de ballon stevig vast in één hand en druk nu op een willekeurige plek met de andere hand de ballon iets naar binnen. Je ziet, aan de overzijde van de plek waar je de ballon indrukt, ontstaat een uitstulping. Dit wordt in Do-in en Shiatsu ‘kyo’ en ‘jitsu’ genoemd.

Kyo staat voor de plek van de ballon die ingedrukt is. Het staat symbool voor een holte, leegte, koude en donker. Kyo is passief en zorgt voor een slapte of zwakte. Deze kant dient gestimuleerd te worden en voorbereid te worden, zodat het weer gevuld kan worden. Doordat kyo slap is, gaat een yogaoefening vaak makkelijker en dus krijgt deze kant vaak de voorkeur. Het chocolade kantje dus.

Jitsu staat voor een uitstulping, gevuld, warmte of zelfs hitte en licht. Jitsu is actief, misschien wel hyperactief en zorgt voor of is een gevolg van stagnatie, blokkades en is vaak stijf en hard. Jitsu moet tot rust gebracht worden en alles wat overtollig is, afstaan aan de zijde van het lichaam die kyo is. Zo ontstaat een beter evenwicht.

Wat voor jou kyo en jitsu is, verschilt van moment tot moment, van oefening tot oefening. Je zult zelf op ontdekkingstocht moeten gaan. Je bent nooit helemaal kyo of helemaal jitsu.

Het verbaast mij dat bij yogalessen de docent bijna altijd bepaalt met welk been of arm begonnen wordt en wij volgen dat allemaal ook nog heel braaf. Nog wonderbaarlijker! Merk jij zelf nooit dat bij een oefening de ene kant beter gaat dan de andere kant? Grote kans dat de kant die stijver voelt, moeilijker gaat, meer pijn doet, sneller verzuurd, et cetera jouw jitsu zijde is op dat moment. Stop, en begin met de andere kant. Eerst kyo (leeg) voorbereiden dan jitsu (vol) in beweging brengen.

Probeer het zelf. Voel welke kant goed voelt. Wat is jouw chocolade kantje? Dat is de kyo kant. Begin je oefening met die zijde en doe daarna de andere, onaangename kant. Reken maar dat die jitsu kant dan ook makkelijker gaat. En de docenten? Die daag ik uit om eens niet voor de groep te bepalen welke kant eerst moet. Het gaat om de kant die de yogi zelf wil doen. Dat is zijn/haar chocolade kantje! En, ook jij gunt toch iedereen iets lekkers?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *