pedicure

Een kwartier voordat de les begint lig ik op mijn mat. De ruimte is nog bijna leeg, links van mij liggen 2 andere yogi’s. Ik sluit mijn ogen en probeer mijn lichaam te ontspannen. Ik begin bij mijn voeten en ga zo aandachtig mijn hele lichaam langs, omhoog. Op die manier probeer ik mij bewust te zijn van mijn lichaam hier, op dit moment. Maar al voordat ik bij mijn linker kleine teen ben aangekomen schieten mijn gedachten naar hetgeen ik nog moet doen vandaag. Moet afmaken. Het liefst voor morgen. Na afloop vraagt mijn docent: ”En? hoe was de les”? Ik antwoord dat het niet zo goed ging. Ik was zo afgeleid door mijn eigen hersenspinsels dat ik mij niet kon focussen op de poses en daardoor omviel, weggleed en niet goed kon ademen. 


Herkenbaar?

Een scenario als hierboven overkomt mij regelmatig. Vooral als ik uit een telefoongesprek of afspraak naar Balanzs race, mij omkleed en snel op de mat ga liggen. Dan heeft mijn mind geen tijd gehad om de overstap te maken van haast naar rust, en kan het soms een hele les duren voordat ik die rust-staat bereik. Zonde, want hierdoor geniet ik niet optimaal van de les!

Mijn tips

  • Hoe laat je ook binnen komt: echt binnenkomen is altijd een goed idee. Dus trek je jas uit en ga ik de kleedruimte 5 seconde op het bankje zitten. Doe je ogen dicht, adem diep in en zeg tegen jezelf: ik ben er. Ik ga dit nu doen. Ik ben nu hier.
  • Dit helpt mij soms om piekeren even uit te stellen: ik spreek met mezelf voor de les af dat ik na de les weer mag nadenken over mijn to do’s. Omdat ik ze tijdens de les toch niet ga oplossen. 75 minuten pauze voor de hersenen en focus op slechts 1 ding: een fijne les.
  • Ook in de yoga ruimte is binnenkomen heel fijn. Dus niet als de les eigenlijk al begonnen is, maar een paar minuten van te voren. Even voelen hoe je zit of ligt, even aankomen op je mat. Je gedachten weg laten zinken in de mat kan ook helpen.
  • Probeer yoga niet ”tussendoor” te plannen. Want juist na de les werkt alles nog zo door in je lichaam. Als je weer gehaast op de fiets te springen naar een volgende afspraak is het effect veel minder groot.
  • Snel nog even wat appjes beantwoorden en je mailtjes lezen voordat de les begint: het is zo verleidelijk. Ik probeer mijn telefoon niet meer uit mijn zak te halen zodra ik Balanzs binnen stap. Even geen prikkels maar alleen waarvoor ik hier gekomen ben: mijn yoga les.

x Merel

PS Wil je meer lezen van mij? Op Big Little Love schrijf ik het moederschap en alle uitdagingen die daarbij komen kijken! Met vragen kan je altijd mailen naar merel@biglittlelove.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *